• Головна
  • Структура
  • Статут
  • Офіційні документи
  • Правовий захист
  • Охорона праці
  • Контакти
  • Фотогалерея
  • Консультації


    Останні новини

    Переможці і лауреати міського етапу конкурсу дитячого малюнку "Охорона праці очима дітей - 2024" Славутицької міської організації Профспілки
    Траєкторія кар’єри випускників закладів вищої і фахової освіти: звіт МОНУ
    Компенсаційні виплати роботодавцям: зміни з квітня 2024 року

    Вісті з районів

    Вітання


    Організаційні ланки


    Децентралізація


    Корисні посилання

    «    Квітень 2024    »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
     




    Оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів Київщини
    Програма розвитку системи освіти Київської області передбачає підвищення якості освіти шляхом оптимізації мережі навчальних закладів області. Актуальність проекту обумовлена, насамперед, невідповідністю рівня загальної середньої освіти сучасним вимогам суспільства. Основне завдання проекту – пошук оптимальної моделі управління закладами освіти.

    За останні роки мережа загальноосвітніх навчальних закладів, під впливом складних соціально-економічних тенденцій розвитку держави, зазнала значних змін. Несприятлива демографічна ситуація та певні соціально-економічні чинники призвели до скорочення контингенту учнів та зменшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів, особливо шкіл І та І –II ступенів у сільській місцевості.

    Обласний проект «Оптимізація мережі навчальних закладів», розроблений на реалізацію Програми розвитку системи освіти Київщини, передбачає підвищення якості освіти шляхом оптимізації мережі навчальних закладів області. Актуальність проекту обумовлена, насамперед, невідповідністю рівня загальної середньої освіти сучасним вимогам суспільства. Основне завдання проекту – пошук оптимальної моделі управління закладами освіти.

    У сучасних умовах спостерігається тенденція до зниження мотивації учнів до навчання через недостатній рівень освітніх послуг. Така ситуація зумовлює, особливо в сільській місцевості, потребу у створенні освітніх округів чи територій, що дозволить максимально наблизити, прив’язати інфраструктуру шкіл до сімей, громади, зробити її більш гнучкою, такою, що відповідає інтересам споживачів.

    Шляхи оптимізації мережі навчальних закладів:

    • відновлення дошкільних навчальних закладів, які тимчасово призупинили свою діяльність;

    • реорганізація деяких навчальних закладівакладів ;

    • створення навчальних закладів нового типу;

    • відкриття нових навчальних закладів;

    • формування освітніх округів.


    Дошкільна освіта

    Станом на 01.01.2011 в Київській області функціонує 695 дошкільних навчальних закладів, з них у місті – 237, у сільській місцевості – 458.

    Призупинено процес безпідставного закриття закладів, і за останні роки спостерігається тенденція до поступового приведення мережі у відповідність до потреб.

    Відкрито дошкільні заклади-новобудови в Києво-Святошинському, Броварському, Макарівському районах, містах Бровари, Буча, з них 2 – у 2010 році (м.Буча, с. Колонщина Макарівського району).

    З метою оптимізації мережі навчальних закладів та охоплення дітей дошкільного віку навчанням, збільшується кількість шкіл, реорганізованих у навчально-виховні об'єднання, які працюють у складі «загальноосвітня школа– дошкільний навчальний заклад». У 2000/2001 навчальному році таких закладів було 79, станом на 01.01.2011 їх кількість збільшилась до 219.

    Упродовж 2009 року з різних причин не працював 61 дошкільний навчальний заклад. На початок 2011 року кількість таких закладів зменшилася до 31, з них 17 є тимчасово закритими.

    З метою задоволення потреб у дошкільній освіті протягом останніх років проводиться відновлення функціонування закладів та груп, які тимчасово призупинили свою діяльність. Останнім часом у ряді міст та районів місцеві органи виконавчої влади та місцевого самоврядування більш відповідально ставляться до проблем дошкільної освіти, реалізації послідовної державної політики в цій сфері.

    Протягом останніх років завдяки вдалим управлінським рішенням досягнуто значних успіхів у збереженні та вдосконаленні системи дошкільної освіти, зокрема відновлено роботу 52 дошкільних навчальних закладів. У 2010 році відновлено роботу ДНЗ у приміщенні Він-Ставської ЗОШ І-ІІ ступенів Васильківського району, смт. Кожанка Фастівського району та відкрито окремі групи у ДНЗ Васильківського, Кагарлицького, Баришівського районів.

    Для зміцнення здоров’я дітей, розвитку й формування здорової особистості в області функціонують 208 груп компенсуючого типу, у яких організовано навчально-виховний процес у комплексі з корекційно-розвивальною та лікувальною роботою для 3,5 тисяч малюків. Проте процес розвитку мережі цих груп відбувається дуже повільно. Станом на 15.12.2010 відкрито групи для дітей: з обмеженими можливостями (ДЦП) у ДНЗ «Рушничок» м. Обухів; порушенням зору в м. Бориспіль; з затримкою психічного розвитку в м. Фастів.

    Враховуючи потреби населення, в області відкриваються групи з нічним перебуванням дітей та групи вихідного дня (Києво-Святошинський, Макарівський райони), групи раннього віку (Бородянський, Макарівський, Згурівський райони, м.Березань, Бориспіль, Ірпінь).

    Серед розмаїття форм охоплення дошкільною освітою добре зарекомендували себе групи короткотривалого перебування дітей. У ДНЗ Баришівського, Києво-Святошинського, Миронівського, Рокитнянського, Переяслав-Хмельницького, Ставищенського, Яготинського районів, міст Березань, Бровари, Буча діють більше 14 таких груп.

    В області сьогодні існує проблема перевантаженості дошкільних навчальних закладів. Станом на 15.12.2010 на Київщині 217 з 695 ДНЗ мають кількість вихованців, більшу за планову потужність. При загальній потужності ДНЗ 50 065 дітомісць, в них виховується 56 192 дитини, що складає середньообласний показник на рівні 112,2%. Як наслідок – 20 із 36 регіонів області мають наповнюваність більшу за середньообласний показник.

    Зокрема, в усіх ДНЗ м. Березань, Бориспіль, Ірпінь, П-Хмельницький наповнюваність більша за планову та знаходиться в межах від 148% до 185%. Ще у 8 регіонах (Васильківський, Вишгородський, Володарський, Фастівський райони та м.Бровари, Буча, Васильків, Фастів) понад 50% закладів працюють з наповнюваністю більшою за планову в межах від 118% до 173%. Крім того, в окремих ДНЗ м.Бориспіль та Києво-Святошинського району на одне місце приходиться по дві дитини.

    На виконання доручення голови облдержадміністрації Анатолія Присяжнюка у 7 регіонах зарезервовано місця для відведення земельних ділянок під будівництво ДНЗ: у Васильківському (2), Вишгородському (3) районах та у м. Березань (1), Буча (1), Васильків (1), Бориспіль (2), Ірпінь (4). Крім того, по одній земельній ділянці виділено в Іванківському, Бородянському районах та м.Біла Церква.


    Загальна середня освіта

    Станом на 01.09.2010 в області функціонує 762 загальноосвітніх навчальних закладів з денною формою навчання, у яких здобувають освіту понад 167,5 тис. учнів. Середній показник вартості утримання одного учня складає 6635,8 грн. (фінансовий норматив – 6300,5 грн.), а в окремих закладах, особливо в закладах І ступеня, І-ІІ ступенів із малою наповнюваністю, відповідний показник сягає 33,4 тис. грн. Така ситуація ілюструє нагальну необхідність вирішувати питання оптимізації мережі закладів освіти.

    Органами місцевого самоврядування проведено роз’яснювальну роботу серед громадськості, батьків та учнів, які навчаються в ЗНЗ з малою чисельністю учнів, щодо оптимізації мережі закладів освіти. По-перше, однією з причин закриття названих закладів освіти була відсутність у них учителів-фахівців. По-друге, учні більшості класів навчалися за індивідуальною формою, оскільки їх чисельність у класі була меншою ніж 4 учні. По-третє, на утримання цих закладів виділялися значні кошти.

    Декларацією цілей та завдань бюджету на 2011 рік (постанова Кабінету Міністрів України від 19.04.2010 №315) визначено наповнюваність шкіл. У 2010 році в області нараховується 60 шкіл, з них: 2 школи І ступеня, де менше 10 учнів; 26 шкіл І-ІІ ступенів, де менше 40 учнів та 32 школи І-ІІІ ступенів, де менше 100 учнів. Найбільше таких шкіл є у Васильківському (11), Кагарлицькому (6), Макарівському (5), Фастівському (4) районах.

    У зв’язку із демографічною ситуацією та соціальним становищем окремих категорій громадян, до 2001 року зменшувалася. Якщо відхилення від попереднього року за показником народжуваності у 2001/2002 навчальному році становило - 199 учнів, то відповідно за кількістю учнів у 2005/2006 –13 232 учні (максимальне за останні 10 років). На даний час спостерігається тенденція до збільшення народжуваності дітей, відповідно уповільнився процес зменшення кількості учнів. У 2009/2010 навчальному році відхилення складало лише 2078 учнів, у 2010 році цей показник зменшився до 8351(це пов’язано із процесами реформування освітньої системи – малою кількістю учнів 10 класу, а до першого класу прийшло вже на 860 дітей більше, порівняно з 2009)

    Другий напрям оптимізації мережі – реорганізація навчальних закладів. Відповідно до планів оптимізації мережі навчальних закладів, на 2010 рік реорганізовано 14 загальноосвітніх шкіл із пониженням ступеня навчання: у Бородянському (1), Білоцерківському (1), Яготинському (3), Баришівському (1), Богуславському (1), Васильківському (2), Іванківському (1), Володарському (1), Рокитнянському (1), Ставищенському (2).

    Верховною Радою України внесено зміни до Закону України «Про дошкільну освіту», згідно з якими запроваджується обов’язкова дошкільна освіта дітей старшого дошкільного віку (з 5 років). З метою охоплення дошкільною освітою дітей п’ятирічного віку, 3 загальноосвітні школи реорганізовано у дошкільні навчальні заклади: у Білоцерківському (2) та Яготинському (1) районах.

    Закрито у Кагарлицькому районі Липовецьку ЗОШ І-ІІ ступенів. (Розпорядження голови Кагарлицької РДА від 21.08.2010 № 630).

    У зв’язку з відсутністю згоди територіальної громади продовжують працювати:

    • у Миронівському районі – Малобукринська ЗОШ І-ІІ ступенів (11 учнів, 6 вчителів);

    • Таращанському – Чернинський НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» (23 учні, 14 вчителів);

    • Фастівському – Великогуляківська ЗОШ І-ІІ ступенів, Тетіївському – Погребівська ЗОШ І ступеня, Кагарлицькому – Новосельська ЗОШ І-ІІ ступенів (учнів та вчителів немає);

    • Личанське НВО «ЗОШ І ступеня – дитячий садок» Києво-Святошинського району перебуває на капремонті.


    Значне зменшення кількості учнів, навчання у другу зміну, переведення їх на індивідуальне навчання призводить до зниження якості навчання, плинності кадрів та значної недовантаженості фахівців. У більшості мало комплектних навчальних закладів декілька предметів викладає один учитель.

    Відповідно до плану роботи головного управління освіти і науки ініційовано розробку регіональних проектів формування освітніх округів (освітніх територій). Створення кожного освітнього округу стало окремим самостійним проектом. В області на даний час розроблено міні-проекти 12 районів, у рамках яких навчання та освітні технології, що запроваджуються на території освітнього округу, мають створювати додаткові можливості для учнів, їхніх сімей, громади в цілому.

    Концепція створення освітніх округів передбачає взаємне посилення однієї школи іншою в межах округу, що має стати засобом переходу до більш ефективної організаційної структури навчально-виховного процесу. Загальноосвітні навчальні заклади можуть взаємодіяти між собою в багатьох напрямах: обміні вчителями, створенні опорних профільних класів, розробці спільних навчальних програм, формуванні спільної інфраструктури (спільне використання спортивних майданчиків та бібліотек, комп’ютерів та іншого обладнання). Мобільність при цьому мають забезпечити шкільні автоперевезення.

    У цьому році до навчальних закладів області поставлено 10 автобусів. З них за рахунок коштів (1,2 млн. грн.), виділених у Програмі розвитку системи освіти Київської області, – 4 (Бориспільський, Вишгородський, Іванківський, Поліський райони), спонсорів – 3 (Бориспільський, Богуславський, Миронівський райони), державної програми «Шкільний автобус» – 3 (Баришівський, Іванківський, Ставищенський райони). Потреба Київської області в автобусах становить 81 одиницю.

    Відповідно до регіональних планів формування округів, в області сформовано 52 округи. У розрізі районів (Переяслав-Хмельницький – 11, Тетіївський – 7, Іванківський, Броварський, Кагарлицький – по 6, Ставищенський – 5, Обухівський – 3, Васильківський, Рокитнянський, Макарівський – по 2, Таращанський, Миронівський райони – по 1).

    Такі форми взаємодії дозволяють краще та ефективніше використовувати ресурси, створюють умови для рівного доступу більшої кількості дітей до якісної освіти. Вони є складовими раціоналізації освітньої мережі. Необхідною умовою оптимізації мережі є забезпечення організованого підвезення дітей до опорних закладів.

    Другий важливий напрям реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів – створення спеціалізованих закладів: ліцеїв, гімназій, колегіумів, спеціалізованих шкіл,. У 2010 році розпорядженням голови облдержадміністрації від 08.07.2010 №718 створено Макарівську районну гімназію Макарівської районної ради.

    Забезпеченню рівного доступу до якісної освіти сприяє відкриття новозбудованих навчальних закладів, особливо в сільській місцевості. У 2008-2009 роках в області введено в дію 6 новобудов загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема в м. Біла Церква, с. Сошників Бориспільського району, с. Хотів Києво-Святошинського району, м. Обухів, с. Дерев’яна Обухівського району, с. Турівка Згурівського району. У 2010 році відкрито ще 3 нові школи в с. Сухоліси Білоцерківського району, с. Веселий Кут Таращанського району, с.Пісківка Бородянського району.

    На даний час продовжується будівництво ще 6-ти навчальних закладів (с.Микуличі Бородянського району, с.Путрівка Васильківського району, , добудова ІІ черги ЗОШ І-ІІІ ступенів №16 м.Білої Церкви, ЗОШ І-ІІІ ступенів №12 м.Фастова, смт.Чабани та м.Вишневе Києво-Святошинського району), введення в дію яких є необхідною умовою забезпечення якісною освітою дітей даних регіонів.

    Яскравим прикладом приведення мережі у відповідність до потреб споживачів освітніх послуг є м.Біла Церква, де здійснено реорганізацію загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 у спеціалізовану ЗОШ І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням слов'янських мов, загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 – у спеціалізовану ЗОШ І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням французькоїї мови, загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №16 імені М.О.Кириленка – у спеціалізовану природничо-математичну ЗОШ І-ІІІ ступенів, закрито загальноосвітні школи І-ІІ ступенів №10 та вечірню ІІ-ІІІ ступенів, відкрито колегіум.


    Позашкільна освіта

    Результатом процесу оптимізації навчальних закладів стало створення в регіоні єдиного позашкільного навчального закладу обласної комунальної власності – Центру творчості дітей та юнацтва Київщини. Сьогодні Центр здійснює координацію інформаційно-методичної, навчально-виховної та організаційно-масової роботи всіх позашкільних навчальних закладів області.

    З метою забезпечення інтелектуального розвитку молодих громадян, реалізації здібностей дітей та учнівської молоді, підготовки їх до активної діяльності в галузі науки та сприяння самовизначенню у майбутній професії, розширення мережі наукових гуртків, секцій, творчих об’єднань, товариств та їхньої співпраці з вищими закладами регіону, України, протягом 2010 року був створений та розпочав функціонування Київський обласний комунальний позашкільний навчальний заклад «Мала академія наук учнівської молоді».

    Заклади для дітей з особливими освітніми потребами

    В області створена розгалужена мережа інтернатних закладів, у яких утримуються, навчаються, виховуються, отримують комплекс корекційно-реабілітаційних, лікувально-оздоровчих заходів діти, які потребують соціального захисту (діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, хворі діти, діти з вадами фізичного та (або) розумового розвитку, діти-інваліди).

    Удосконалюється мережа навчальних закладів для дітей з особливостями психофізичного розвитку. 3 14 загальноосвітніх закладів інтернатного типу, 8 закладів – для дітей з вадами фізичного та розумового розвитку, 6 закладів – для талановитих та обдарованих дітей.

    В області реорганізовано Васильківське професійно-технічне училище для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в обласний професійно-технічний навчальний заклад „Васильківський професійний ліцей”, Переяслав-Хмельницький ліцей-інтернат для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, – у комунальний заклад Київської обласної ради „Переяслав-Хмельницький ліцей-інтернат”, Таращанську спеціальну загальноосвітню школу-інтернат – у комунальний заклад Київської обласної ради „Таращанський навчально-реабілітаційний центр”, Бучанську спеціалізовану загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, – у комунальний заклад Київської обласної ради „Бучанська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов”.

    Стратегія розвитку інтернатних навчальних закладів, як складової мережі загальноосвітніх навчальних закладів полягає в подальшому розукрупненні діючих навчальних закладів через виведення певної частини дітей із спеціальних шкіл-інтернатів для навчання в загальноосвітніх навчальних закладах із збереженням системи корекційної роботи та створення малокомплектних навчальних закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

    Новини із сайту ОДА

     
    Київська обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України © 2010 - 2024