• Головна
  • Структура
  • Статут
  • Офіційні документи
  • Правовий захист
  • Охорона праці
  • Контакти
  • Фотогалерея
  • Консультації


    Останні новини

    Україна перейде на літній час: як і коли переводять годинники
    Пенсії і доплати-2024: що зміниться з 1 квітня
    Підсумки обласного етапу конкурсу "Охорона праці очима дітей - 2024"

    Вісті з районів

    Вітання


    Організаційні ланки


    Децентралізація


    Корисні посилання

    «    Березень 2024    »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
     
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31




    Альтернативу пенсійного віку знайдено
    Альтернативу пенсійного віку знайдено
    Меморандумом між Урядом України та МВФ про економічну та фінансову політику, укладеним у липні 2010 року, передбачено значне підвищення пенсійного віку для жінок (поступово збільшення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років протягом 10 років). Така вимога Міжнародного валютного фонду викликала бурхливу негативну реакцію в суспільстві.
    Федерація профспілок України звернулася до керівництва Кабінету Міністрів України та МВФ провести невідкладну зустріч з представниками Уряду, МВФ та профспілок для перегляду цього та інших положень Меморандуму.
    При підтримці Міжнародної конфедерації профспілок вдалося схилити МВФ до проведення таких консультацій на тристоронній основі, хоча до цього в жодній країні світу МВФ не погоджувався на такий формат роботи, працюючи виключно з урядом.
    Тристоронні консультації були проведені у Федерації профспілок України 16 вересня 2010 року. За їх підсумками створено три робочі групи з представників спільного представницького органу профспілок та урядових структур для підготовки висновків щодо доцільності і економічної обґрунтованості підвищення пенсійного віку для жінок, підвищення ціни на газ для населення з квітня 2011 року та можливості росту заробітної плати.
    Для вивчення першого питання за дорученням Віце-прем’єр-міністра України С.Тігіпка було створено спільну робочу групу у складі фахівців від центральних органів влади (Мінпраці, Мінфіну, Мінпаливенерго, Мінюсту, Мінекономіки, Мінжитлокомунгоспу, Пенсійного фонду України).
    Робоча група на чотирьох засіданнях 15, 19, 25 і 29 жовтня 2010 р. обговорила питання, пов’язані з підвищенням пенсійного віку, з урахуванням інформації, наданої міністерствами і ФПУ. З’ясовано, що за рахунок підвищення пенсійного віку для жінок з 55 до 60 років економія коштів Пенсійного фонду України у 2011 році становитиме лише 554 млн. грн. з подальшим збільшенням цієї суми у наступні роки.
    Профспілки запропонували заміщення даної суми за рахунок:
    - виведення з тіні (легалізації) заробітної плати з нарахуванням на неї внесків до Пенсійного фонду України;
    - розширення зайнятості незайнятих громадян України;
    - збільшення фонду оплати праці за рахунок підвищення частки оплати праці в операційних затратах на виробництво продукції.
    Під час обговорення інформації обох сторін з’ясовано наступне.
    1. За повідомленням провідних аналітичних агенств, в Україні обсяги тіньової заробітної плати становлять близько 50% від її офіційної виплати. Якщо запланований на 2011 рік фонд оплати праці становить 390 млрд. грн., то за винятком фонду оплати праці в бюджетних установах (150 млрд. грн.) половина від залишку (240 млрд. грн.) складає 120 млрд. грн., а отже з цієї заробітної плати не сплачуються страхові внески до Пенсійного фонду (35%) і податок з доходів фізичних осіб (15%).
    Такий стан справ є прямим порушенням роботодавцями законів України і вимагає термінового впливу з боку держави. Розпорядженням Уряду від 02.03.2010р. №359-р затверджено спеціальний комплекс заходів, спрямованих на радикальне збільшення обсягів офіційної заробітної плати за рахунок її детінізації. Строки виконання переважної більшості з 11 масштабних заходів спливають в І та ІІ півріччях 2010 року, створюючи передумови для відчутного позитивного результату вже в 2011 році.
    Перші звітні повідомлення відповідальних державних органів свідчать про високу актуальність таких заходів. Органи податкової служби встановили, що при нарахуванні заробітної плати порушення законодавства (недонарахування заробітної плати) встановлено на 86% перевірених підприємств. Заробітна плата, з метою ухилення від сплати податку і пенсійних внесків, виплачується в сурогатних формах – під виглядом безвідсоткових позик, видачі значних коштів під звіт, інших доходів, що не обкладаються податком.
    Органами Держнаглядпраці лише в 2010 році виявлено порушення законодавства про працю щодо оформлення трудових відносин у 7445 роботодавців (в т.ч. 3167 фізичних осіб-підприємців) по відношенню до 51,3 тис. працівників. Найбільш поширеним порушенням у підприємців-фізичних осіб є не оформлення фактичних трудових відносин з найманими працівниками, тобто - використання нелегальної праці.
    Водночас у звіті Головного управління державної служби підкреслюється, що неефективність роботи державних органів у питаннях детінізації заробітної плати і зайнятості, їх безвідповідальність за виконання визначених Урядом заходів мають місце саме тому, що такі повноваження досі не включені в документи, що регулюють діяльність цих органів.
    Таким чином, у легалізації заробітної плати криється вагомий ресурс коштів для покриття дефіциту Пенсійного фонду. При належному виконанні вказаних вище заходів Уряду протягом 2011 року може бути легалізовано не менше 1/3 її обсягу – 40 млрд. грн., що дозволить додатково залучити до 14 млрд. грн. пенсійних внесків.
    2. Розширення зайнятості незайнятих громадян України. У даний час з 20,5 мільйонів економічно активного населення працездатного віку в різних секторах економіки зайнято не більше 13 млн. чоловік, за виключенням учнів і студентів професійних навчальних закладів (близько 2,0 млн. чоловік). Отже, понад 5 мільйонів громадян не зайняті у суспільному виробництві.
    У разі, якщо забезпечити робочими місцями на умовах офіційних трудових відносин хоча б ще 2 млн. незайнятих, то у випадку отримання ними заробітної плати на рівні середньої (у вересні ц.р. – 2349 грн.) додаткові надходження пенсійних внесків складуть понад 19 млрд. грн.
    3. Підвищення заробітної плати в галузях економіки за рахунок справедливого розподілу виробленого продукту (доданої вартості). За даними державної статистики частка оплати праці в затратах на виробництво продукції в 2009 році становила 6,2% при тому, що в європейських країнах цей показник становить 30 і більше відсотків. Збільшення цієї частини хоча б на половину (до 9,3%) дозволить збільшити фонд оплати праці в Україні щонайменше на 120 млрд. грн. з додатковим надходженням пенсійних внесків ще 42 млрд. грн.

    Висновок наступний. За рахунок активних заходів з боку державної влади та при підтримці соціальних партнерів щодо легалізації заробітної плати, розширення зайнятості, збільшення фонду оплати праці шляхом більш справедливого розподілу виробленого продукту щорічні доходи солідарної пенсійної системи можуть зрости на суму близько 75 млрд. грн., що майже втричі перекриває наявний дефіцит Пенсійного фонду (26 млрд. грн.) і зовсім неспівставимо з економією Фонду від підвищення пенсійного віку для жінок (0,554 млрд. грн. в 2011 році).
    Додаткові 75 млрд. грн. здатні також значно пожвавити попит на споживчому ринку, переважно - на вітчизняну продукцію. Враховуючи, що інвестиції в перспективний розвиток економіки України на ¾ забезпечуються власними коштами підприємств, буде надано потужний інвестиційний імпульс вітчизняному виробництву.
    Інфляційні побоювання у зв’язку з підвищенням платоспроможного попиту на споживчому ринку не підтверджується практикою. Протягом 2000-2008 років темпи росту номінальної заробітної плати становили 25-35% на рік. Водночас споживчі ціни зростали удвічі повільніше, що забезпечувало зростання реальної зарплати на 12-17% щорічно.
    Таким чином, розгляд питання про підвищення пенсійного віку для жінок є всі підстави віднести на перспективу, здійснивши протягом 5-8 років достатні підготовчі заходи щодо збільшення попиту на ринку праці, забезпечення зайнятості осіб передпенсійного віку та молоді, оскільки за припущенням державного Науково-дослідного інституту праці та зайнятості населення у разі підвищення пенсійного віку для жінок з 2011 року розрахункова пропозиція жінок на ринку праці може скласти 612,5 тис. осіб.
    Представники профспілок переконали урядовців, що альтернатива підвищенню пенсійного віку є – це підвищення та легалізація заробітної плати, збільшення чисельності зайнятого населення, що дасть змогу значно збільшити надходження до Пенсійного фонду і покращити рівень пенсійного забезпечення.
    Як стало відомо, 3 листопада віце-прем’єр-міністр України С. Тігіпко офіційно заявив про відмову Уряду від оголошених намірів підвищити пенсійний вік жінкам.
    Отже, Федерація профспілок України здобула першу значну перемогу у соціальному діалозі з Урядом із питань підвищення пенсійного віку для жінок.
    P.S. 8 листопада Федерація профспілок України проводитиме пряму зустріч із Моніторинговою комісією Міжнародного валютного фонду, де будуть детально обговорені не лише питання підвищення пенсійного віку для жінок, а й такі як підвищення ціни на природний газ для населення та питання заробітної плати бюджетних галузей.

    Департамент апарату ФПУ
    з питань соціального захисту

     
    Київська обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України © 2010 - 2024